Wednesday, September 16, 2009

Kuyt guna 'bomoh'

Kuyt guna 'bomoh'

Susunan Hamdan Saaid
sukan@hmetro.com.my

DIRK Kuyt mendedahkan rahsia di sebalik statusnya sebagai 'King of the Kop' di Anfield.

Pengurus Liverpool, Rafael Benitez menggelar Kuyt “Mr Duracell” musim lalu kerana pemain Belanda itu tidak berhenti-henti berlari.

Kini Kuyt mendedahkan: “Sebelum setiap perlawanan di gelanggang sendiri, saya mempunyai seorang bomoh bernama Henk de Gier yang diterbangkan khas dari Belanda. Dia akan melakukan satu sesi bersama saya dan memastikan saya berada di atas padang dengan kecergasan dan mental terbaik.

“Dan Henk bukanlah seorang saja yang membantu saya. Sejak beberapa tahun saya menggunakan seorang haptonomis (terapi sentuhan). Saya suka melabur demi kecergasan dan kesihatan saya.

“Saya bermain lebih daripada 60 perlawanan musim lalu.

“Alasan saya mampu melakukannya adalah kerana saya menerbangkan bomoh ini.

“Ia bermula apabila saya mengalami zaman merudum di Liverpool pada 2008. Saya malah kehilangan tempat saya dalam kesebelasan utama pasukan kebangsaan Belanda.

“Sejak Henk merawat saya, saya sudah berlari seperti kereta api stim.

“Henk melakukan satu rawatan istimewa buat saya. Dia memanggilnya 'penggoncang'. Dia akan menghapuskan segala permasalahan fizikal saya dan dia akan mengendurkan badan saya.

“Dia sebenarnya bukan setakat mengurangkan kecederaan tapi juga membuang tekanan dan sakit kepala. Dia amat banyak membantu saya.”

Kuyt mengakui tekanan amat hebat buat anak buah Benitez untuk menamatkan penantian selama 20 tahun bagi merebut kejuaraan liga.

Dia berkata: “Seluruh kelab amat terdesak untuk memenangi kejuaraan.

“Jika kami berjaya memenangi kejuaraan liga musim depan, seluruh bandaraya Liverpool akan mengadakan parti keraian selama sebulan. Ia adalah pertarungan 18 sama dalam perebutan kejuaraan antara kami dengan Manchester United. Penyokong mahu kami mendahului kembali.

“Dan saya mempunyai perasaan yang mengagumkan bahawa kami berada di ambang satu musim yang hebat dengan perkara yang menakjubkan akan berlaku.

“Dalam trofi kabinet saya hanya ada satu pingat kerana memenangi Piala Belanda. Ia harus berubah di sini dan sekarang dengan Liverpool. Saya sudah menandatangani kontrak baru hingga 2012 dan tidak bercadang untuk beraksi buat kelab lain sebelum tempoh itu.

“Saya ada menerima tawaran lain daripada kelab-kelab di Eropah.

“Tapi ini bukanlah masanya untuk meninggalkan pasukan yang saya bantu untuk berkembang - kami harus menamatkan tugasan ini.”



>Profil

NAMA SEBENAR: Dirk Kuijt

TARIKH LAHIR: 22 Julai 1980

TEMPAT LAHIR: Katwijk aan Zee, Belanda

TINGGI: 1.83 meter

POSISI: Penyerang, sayap

KELAB SEKARANG: Liverpool

NOMBOR JERSI: 18

KARIER REMAJA:

> 1985-98 (Quick Boys)

KARIER SENIOR:

> 1998-2003 (Utrecht)

> 2003-2006 (Feyenoord)

> 2006-sekarang (Liverpool)

PASUKAN KEBANGSAAN:

> 2004-sekarang (Belanda)

> 53 perlawanan, 12 gol

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...