Tuesday, May 3, 2011

Petikan Akhbar Harian Metro 04/05/2011: Kuyt langkah kanan


Kuyt langkah kanan


PENYERANG Li�ver�pool, Dirk Kuyt (gambar) percaya dia berada pada prestasi terbaik sejak berhijrah ke England hampir lima tahun lalu.
Pemain antarabangsa Belanda itu menjaringkan gol kelapannya dalam tujuh perlawanan terakhir ketika kemenangan 3-0 ke atas Newcastle United Ahad lalu, muncul pemain ketujuh Reds menjaringkan gol dalam empat perlawanan Liga Perdana berturut-turut.
Dua daripadanya adalah menerusi sepakan pe�nalti namun melihat kepada re�kodnya - dia menyumbat 12 gol dalam 13 perlawanan terakhir bagi se��mua pertandingan, termasuk dua perlawanan antarabang�sa - memberikan keyakinan kepada pemain itu sendiri bahawa dia sudah mengembalikan prestasi yang menyebabkan pengurus ketika itu, Rafael Benitez membayar Fe�yenoord �10 juta (RM49 juta) pada musim panas 2006.

“Kali terakhir saya bertindak sebegini semestinya di Belanda, di mana saya menjaringkan banyak gol,” kata pemain yang sering dilihat bekerja keras itu, yang sekalipun berusia 31 tahun Julai ini, menerima kontrak ba�ru di Anfield bulan lalu sebagai menghargai usahanya.


“Ketika ini semuanya berjalan dengan baik, saya menjaringkan gol dalam empat perlawanan terakhir, sesuatu yang bagus untuk dilakukan.

“Keyakinan saya tinggi, tapi ia ada kena mengena dengan pengurusan dan rakan sepasukan saya.

“Saya fikir keyakinan setiap pemain adalah tinggi ketika ini, kerana setiap orang bertindak dengan cemerlang.

“Ia sama dengan saya, saya berasa lebih bagus berban�ding apa yang saya lakukan pada awal musim dan saya kembali seronok bermain bola sepak.”

Sekalipun prolifik dalam bola sepak Belanda, Kuyt diberi peranan di bahagian sayap kanan oleh Benitez kerana etika kerjanya yang menakjubkan dan tidak banyak peluang beraksi sebagai penyerang tengah.

Perpindahan Fernando Torres pada Januari dan kecederaan pemain baru, Andy Carroll memberikannya lebih banyak peluang di depan dan dia mula membuka mata banyak pihak ketika gandingannya dengan seorang lagi pemain baru Liverpool, Luis Suarez dilihat semakin berbisa.

Suarez memenangi penalti babak kedua yang disempurnakan oleh Kuyt dan pemain Belanda itu membalas budi rakannya menerusi hantaran kepada pemain antarabangsa Uruguay itu untuk menja�ringkan gol ketiga menentang Magpies dan meraih kemenangan yang melonjakkan Liverpool ke tangga kelima.

“Adalah hebat untuk memilikinya di sini. Luis bertindak bagus setakat ini dan saya amat gembira bermain di sampingnya,” kata Kuyt.

“Memang hebat mempunyai pemain sepertinya dalam pasukan. Dia sering bergerak, sering cuba untuk mencipta sesuatu dan ketika dia melorongkan bola kepada anda, dia sudah bergerak kembali untuk menerima�nya.

“Ia membuatkannya lebih mudah bagi anda.

“Setiap orang boleh melihat kami berdepan masalah pada awal musim tapi kemudian semuanya berubah dan setiap orang boleh melihat apabila anda menambah dua pemain berkualiti ke dalam pasukan, maka semuanya boleh ber�ubah.”

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...