Tuesday, May 3, 2011

Petikan Akhbar Mingguan Metro: Meireles dikagumi


Meireles dikagumi


PENGURUS Liverpool, Kenny Dalglish menegaskan persembahan mengagumkan pemain tengah Raul Meireles sejak akhir-akhir ini adalah kerana pemain itu sendiri yang berjaya menyesuaikan diri dengan bola sepak Inggeris.
Bos Reds itu berkata beliau bukannya ‘pakar taktikal’ dan empat gol pemain Portugal itu dalam lima perlawanan terakhirnya adalah hasil kerja keras pemain berusia 27 tahun itu.

Meireles tidak menemui sasaran dalam 21 perlawanan pertamanya selepas menyertai Liverpool dari FC Porto pada musim panas lalu dengan bayaran perpindahan �11.5 juta (RM56 juta) tetapi kini tiba-tiba dia sudah mula menggegar di depan pintu gol lawan.

Dia ditugaskan dengan peranan di bahagian tengah, sering kali bersama kapten, Steven Gerrard dan kadang-kadang secara bersendirian, dan kini dia dianggap pemain paling menyerlah dalam tempoh sebulan ini.

“Raul memang memiliki keupayaan seperti yang dipamerkannya baru-baru ini,” kata Dalglish.

“Mungkin dia berjaya menyesuaikan diri dan lebih selesa dan yakin kerana dia bermain dengan baik tapi tidak ada sebarang perubahan drastik (secara taktikal) buat mana-mana pemain sebenarnya.


“Memang menakjubkan melihat Raul bertindak cemerlang. Dia adalah seorang pemain bola sepak yang berbakat besar, dia sentiasa memiliki apa yang kita saksikan sekarang dan dia menjaringkan gol.” Meireles tidak diragui mendapat faedah kerana diberikan peranan yang biasa buatnya, selepas bermain di posisi sayap kanan ketika era Roy Hodgson sebelum ini.

Apabila Dalglish mengambil alih awal bulan lalu, ramai yang mempersoalkan sama ada beliau yang tidak menguruskan pasukan lebih sedekad mampu menangani tuntutan bola sepak moden.


Pengurus berbangsa Scotland berusia 59 tahun itu sering menegaskan bola sepak tidak banyak berubah dan kejayaan terbaru mereka adalah hasil usahanya mengembalikan semula falsafah ‘pass-and-move’ yang diamalkan ketika zamannya sebagai pemain di kelab itu dan sebagai pengurus lebih 20 tahun lalu.

Bagaimanapun, selepas membawa masuk jurulatih Steve Clarke, pembantu Jose Mourinho di Chelsea, Dalglish membuktikan beliau juga mampu untuk membuat keputusan taktikal penting.

Dalam dua perlawanan terakhir mereka menentang Stoke City dan Chelsea, beliau menurunkan tiga pertahanan tengah dalam formasi 3-4-2-1 dan 3-5-1-1. - Agensi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...